O Dungeon! (bez Dragons)

W 1975 roku ukazała się pierwsza planszówka nawiązująca do RPGa Dungeons & Dragons – a zatem raptem rok po wydaniu przełomowego produktu pojawiła się bardziej klasyczne dzieło, noszące tytuł (jakżeby inaczej): Dungeon!

Planszówkę tę należy de facto uznać za kuzyna D&D. Na produkt składała się kolorowa mapa sześciopoziomowego lochu, specjalne żetony, modyfikowalne karty i podręcznik z zasadami – wszystko zapakowane w eleganckim pudełku.

Na pomysł tej gry wpadł Dave Megarry jeszcze w 1971 roku, a niezwykle złożony, ręcznie przygotowany prototyp nosił tytuł The Dungeons of Pasha Cada. Miało to miejsce podczas tzw. Braunstein Games Dava Arnesona.
Dungeon! oferował dość prostą rozgrywkę. Gracze wybierali klasy postaci z różnymi możliwościami, a następnie poruszali się po planszy pokonując potwory oraz zdobywając skarby, schodząc na coraz to niższe poziomy lochu i powracając do komnaty wejściowej, by wymienić łupy na pieniądze.
Gra ukazała się już po komercyjnym sukcesie D&D, a na przestrzeni lat pojawiło się kilka kolejnych, unowocześnionych wydań (co ciekawe, w kilku pierwszych nazwisko głównego autora zostało podane z błędem).

Dziś Dungeon! uznaje się za przodka takich tytułów jak Runebound (2004) czy Descent: Journeys in the Dark (2005).

holistyczny