Wells a hipertekstowość

Herbert George Wells to osoba znana w środowisku graczy i miłośników fantastyki. To jemu zawdzięczamy choćby Wojnę światów czy Little Wars.

File:HG Wells playing to Little Wars.jpg - Wikimedia Commons

Niejako zupełnie niespodziewanie odkryłem, iż pojawia się on także na marginesie fikcji interaktywnej, silnie przeze mnie kojarzonej z paragrafówkami.

Bo jak nie analizować przeszłości paragrafówek, nie wiążąc ich z rozwojem hipertekstu? A jak jesteśmy przy hipertekstach, to pojawia się w tej historii również Wells. Dziś głównie kojarzy się ona z wynalazcą internetu, czyli słynnym panem zwącym się Tim Berners-Lee, który w 1980 stworzył ENQUIRE – pierwszą hipertekstową bazę danych. Co było potem, wszyscy wiemy…

I Was Devastated”: Tim Berners-Lee, the Man Who Created the World Wide Web,  Has Some Regrets | Vanity Fair

Znawcy komputerów pewnie kojarzą też Douglasa Engelbarta i Theodora Nelsona. Drugi z wymienionych w 1963 roku opracował model linkowania, który określił mianem „hypertext”, a wyniki badań opublikował w 1965 roku. Niezależnie od niego Douglas Engelbart od 1962 roku pracował nad podobnym rozwiązaniem. W 1968 roku zademonstrował publicznie hipertekstowy interfejs podczas słynnej prezentacji dziś zwanej The Mother of All Demos.

Obaj panowie silnie się zapewne inspirowali pomysłem Vannevara Busha z eseju As We May Think (1945), opublikowanego w The Atlantic Monthly. Autor uważał, że po zakończeniu wojny należy podjąć naukowy wysiłek zorganizowania całej wiedzy ludzkości w taki sposób, aby łatwiej było do niej dotrzeć. Opisał on urządzenie bardzo podobne do dzisiejszego World Wide Web. System o nazwie memex przedstawiał rozwiązania podówczas będące przyszłościowymi – choćby wysoką rozdzielczość mikrofilmów, ekranów czy kamery. Całość była spięta poprzez elektromechaniczne urządzenia sterujące.

Anonymous Works: H.G. Wells Lecture on Monday

A jeszcze wcześniej pojawiła się pozycja World Brain (1938) – książka z esejami i wykładami słynnego Herberta George’a Wellsa. W jej skład wszedł też tekst The Brain Organization of the Modern World (1937), w której autor przedstawił rodzaj magazynu ludzkiej wiedzy. Była ona uporządkowana, wyjaśniona, pełna porównań i podsumowań – podobnie do współczesnej Wikipedii, wykorzystującej hipertekstowość. Wells przewidział rozwój technologii, choć sugerował, iż każdy człowiek będzie mógł przed swoim projektorem oglądać mikrofilm z kopią każdego zgromadzonego w bazie dokumentu. Pomysł zautomatyzowania procesu zdobywania informacji był dość nowatorski jak na tamte czasy.

Tak oto zagłębiając historię gier odkrywam niezwykłe fakty z różnych dziedzin wiedzy 🙂

holistyczny