Korzenie narracyjnych gier fabularnych sięgają daleko, głównie jednak do gier bitewnych. Takie są źródła Dungeons & Dragons. I GURPSa.
W 1977 roku “amerykański” Steve Jackson (nie mylić z “brytyjskim“) pracujący podówczas dla Metagaming m.in. nad cyklem MicroGame był już bardzo wciągnięty w narracyjne gry fabularne. Niemniej miał dwa problemy z Dungeons & Dragons: denerwowała go liczba różnorodnych kostek, a zagmatwane zasady walki uznawał za niesatysfakcjonujące. Szczególnie brak mu było elementów taktycznych, które zgłębiał m.in. będąc członkiem Society for Creative Anachronism. Efektem pracy stała się trzecia część MicroGame: Melee (1977). Tanie MicroGames miały postać kieszoknowej wielkości zestawów, w skład których wchodziła złożona mapa, zasady czy żetony drukowane na grubszym papierze Melee była to gra bitewna, w której każdy uczestnik tworzył postać korzystając z puli punktów i kupując Siłę, Zręczność oraz wyposażenie. Tak wykreowani bohaterowie toczyli starcia korzystając z sześciościennych kostek. W skład zestawu wchodziły żetony reprezentujące ludzi, potwory oraz broń (każdą można było upuścić lub podnieść w trakcie walki), a także heksagonalną czystą mapę i 32-stronicowe reguły.
W 1978 roku ukazała się pozycja Wizard, czyli MicroGame #6 – również dzieło “amerykańskiego” Jacksona. Jak łatwo się domyślić, był to podręcznik oparty na tych samych fundamentach co Melee, ale wprowadzał magię i trzeci współczynnik – Inteligencję.
W 1980 roku ukazała się narracyjna gra fabularna The Fantasy Trip (TFT), w której skład weszły m.in. Advanced Melee i Advanced Wizard, czyli ulepszone zasady opisane przez Jacksona wcześniej. Uzupełnienie stanowił podręcznik In the Labyrinth: Game Masters’ Campaign and Adventure Guide, w którym znalazły się choćby opisy tworzenia magicznych przedmiotów czy kreowania “przygód” (choć były to głównie wędrówki po labiryncie z drobnymi uzupełnieniami dotyczącymi dziczy).
Po rozstaniu Jacksona z Metagaming mechanika stał się fundamentem słynnego Generic and Universal Role Playing System, czyli GURPSa (1986).
W Polsce nakładem Sfery gry Jacksona ukazały się w “Serii miniatur”: Potyczka (nr 4), Mag (nr 5) i Śmiertelna Próba (nr 6).