W 1984 roku pojawił się na rynku BattleTech – gra bitewna opowiadająca o starciach potężnych, humanoidalnych robotów. Na początku wykorzystywała ona mapy podzielone na heksy. Wydawca, FASA, dość szybko doprowadził do publikacji kolejnych produkcji z tego uniwersum: narracyjna gra fabularna MechWarrior: The BattleTech Role Playing Game (1986), CityTech (1986), AeroTech (1986) czy BattleSpace (1993).
Pierwsze BattleTech Center otwarto w 1990 roku, a na przestrzeni kilku lat powstało ich 26, coraz bardziej zaawansowanych technologicznie. Oferowały one wieloosobową zabawę w specjalnie przygotowanych, zabudowanych „kokpitach”, przy użyciu kilku ekranów, joysticków, pedałów itp. Na początku w każdym przybytku znajdowało się 16 połączonych ze sobą tzw. „podów” przypominających z wyglądu kokpity BattleMechów wyposażonych w 80 przycisków i pokręteł. Każdy z graczy zostawał pilotem mecha i w 8-osobowej drużynie walczył z przeciwnikami. W 1993 roku klienci zyskali opcję gry z przeciwnikami z innych części kraju. Z czasem centra zmieniły nazwę na Virtual World i pojawiały się w nich gry nie związane z uniwersum BattleTecha. Upadek automatów i rozwój MMO przyczynił się do powolnej śmierci centrów i w 2000 roku pozostało tylko kilka otwartych jeszcze w Japonii. W międzyczasie FASA Interactive zostało wchłonięte przez Microsoft Game Studios.
Te pierwsze na świecie, połączone siecią centra wirtualnej rzeczywistości zostały wysoko ocenione przez krytyków i fanów nowej technologii, nie doczekały się komercyjnego sukcesu.