Fani gier bitewnych o fantasy 50 lat temu

W 1969 roku w Wielkiej Brytanii działalność rozpoczęło stowarzyszenie Ancient War Games Research Group (od 1971 roku Wargames Research Group). Już w lutym ukazał się opracowany przezeń liczący 20-kilka stron podręcznik przygotowany z myślą o nadchodzącym turnieju – 1000 B.C. To 500 B.C.: Ancient Wargames Rules szybko zyskiwał na popularności w środowisku. Stowarzyszenie publikowało kolejne wersje z poprawkami: w 1971 roku ukazały się druga i trzecia edycja (poszerzona i o tytule 1000 B.C. To 1000 A.D.), a w 1973 czwarta, licząca już 44 strony. Grupa publikowała też inne produkcje, jak Wargames Rules: 1750 to 1850 w 1971.

W opracowanym przez Wargames Research Group 1000 B.C. to 1000 A.D.: Ancient Wargames Rules z 1973 pojawiły się dodatki poświęcone zbieraniu figurek i ich malowaniu. Ale także niezwykły temat, czyli dodatek IV, przeznaczony dla fanów magii i miecza (sword and sorcery fanatics), będący odpowiedzią na wysyłany do stowarzyszenia prośby, a oparty m.in. na materiałach drukowanych w magazynie Slingshot.

W tym dodatku znaleźć można informacje i zasady dotyczące świętych (też świętych wojownikach), elfów, trolli, smoków, demonów czy magów i ich czarów. Pojawił się też zgrubny podział na stronę chaosu i tę drugą, nie wymienioną z nazwy.

Interesujące jest też ostrzeżenie na początku dodatku dla rozsądnych fanów gier bitewnych, którzy powinni wg autorów pominąć te kilka stron, by nie doznać szoku.

Przypomnę, iż podręcznik ukazał się w 2 lata po przełomowym Chainmail z 14-stronnicowym dodatkiem o fantasy. Tyle że Chainmail to USA, a Wargames Research Group działało w UK.

holistyczny