Ponoć rynek gier “indie” powstał dzięki Minecraftowi, bo to sukces gry Notcha w 2009 roku miał największy wpływ na układ sił i pokazał, że niezależna dystrybucja jest nie tylko możliwa, ale wiele daje. W 2003 roku zaczął też działać Steam, choć pierwsze partnerstwo dystrybucyjne pojawiło się dopiero dwa lata później. A oto jak opisywano rynek indie w 2004:
Indie developers are typically one-or-two-man shops who self-fund the development of relatively small games, which they then market through non-traditional means, usually a shareware try-before-you-buy model. The developer has complete control over the development process, the creative content of his game, and the ways in which it will be promoted and sold.
Indie games are generally sold online, either directly to customers through the developer’s Web site or through a license arrangement with an Internet portal site. Most indies allow the customer to try out the game before purchasing it. They may give him access to the full game for a short period of time, or let him play a subset of the larger game that will whet his appetite for the full set of levels or features.
Game Design Bob Bates (2004)
Na obrazku N oraz Cave Story – przykład niezależnych gier w roku 2004.