Pierwsza hybryda?

Tales of the Arabian Nights (1985 rok) to projekt, który dawał okazję do przeniesienia się w krainę opisaną przez Szeherezadę. Fundamentem tej paragrafowo-planszowej gry dla od 1 do 6 osób była książka składająca się z 1400 paragrafów.

Tales of the Arabian Nights » Phreedh's Miniature Stuff

Tales of the Arabian Nights oferowało rozgrywkę w różnych „trybach” – standardowym, przygodowym oraz opowieści (storytelling).
Gra toczyła się turowo, a każdy uczestnik mógł w jej trakcie m.in. zagrać kartę czy poruszyć swoją figurką po mapie przedstawiającej ogromny obszar. W każdej turze gracz ciągnął też kartę wydarzenia (encounter), która często odsyłała do książki z paragrafami (czyli Book of Tales). Wówczas mógł zareagować stosownie do zaoferowanych przez twórcę Tales of the Arabian Nights rozwiązań – np. napotkawszy Garbusa mógł z nim porozmawiać, pobić, ograbić, uniknąć, przypytać itd. Były to zatem poniekąd opcje dialogowe oferowane przez wiele współczesnych gier wideo.


Ponadto postać gracza posiadała liczne umiejętności, a w trakcie rozgrywki zdobywała nowe. Przydawały się one głównie podczas tury innych graczy. Ponadto ważnym wyznacznikiem osiągnięć bohatera był jego status (jednym ze sposobów na zwycięstwo było zostanie sułtanem).
Jakby tego było mało, w trybie przygodowym można było wykonywać misje, a były to alternatywne opcje przypisane kartom przeznaczenia (fate). Polegały one na doprowadzeniu do spotkania z postaciami opisanymi we wspomnianej Book of Tales. Gra oferowała również możliwość prowadzenia handlu pomiędzy miastami produkującymi różnorodne dobra.

W 2009 roku ukazała się odświeżona, poprawiona i uzupełniona edycja gry.

holistyczny