Pierwsze komercyjne bitewne sf

Za pierwszą komercyjną grą bitewną w klimacie science fiction dziś uznaje się Lensman (1969), dzieło Phila Pritcharda. Podobnie do powstałego 7 lat wcześniej Spacewar (dość słynna dziś i niezbyt udana próba tworzenia gry wideo), inspiracją dla tej produkcja również był cykl E E Smitha Lensman, oczywiście bez autoryzacji spadkobierców autora, który zmarł dwa lata przed publikacją (tak tak – chodzi o Doca Smitha!).

Free eBook Spot: Great Master of Scifi: E. E. Smith - Lensman Series

Pritchard opracował mechanikę gry tak, by możliwie dobrze odzwierciedlała ona niezwykle rozwinięty technologicznie świat opisany w książkach. Jego Lensman opowiadało o starciach potężnych kosmicznych okrętów rozgrywanych na dwuwymiarowej mapie odzwierciedlającej fragment galaktyki. Rozgrywka obejmowała jednak również rozwój ekonomiczny nowo-odkrytych światów czy eksplorację. Gracze musieli opracowywać nie tylko taktykę, ale i cała strategię.

W efekcie gra jak na owe czasy była niezwykle innowacyjna nie tylko ze względu na klimat, ale także niezwykły poziom replayability, jako że wiele elementów mapy galaktyki określanych była losowo. W skład gry poza mapami wchodziło kilkaset żetonów, kart i arkuszy informacyjnych oraz oczywiście mapa. Była ona jak na tamte lata bardzo dopracowana graficznie – na czarno-białych heksach kolorowe gwiazdy prezentowały się świetnie. Ponadto ich barwy powiązane były z rozgrywką, co dodawało smaczku.

W 2010 roku ukazała się nowa, poprawiona wersja gry. Co również ciekawe, w 1969 roku ukazały się od razu dwie edycje tej dziś wiekowej produkcji.

holistyczny