Zbrojenia, czyli powstaje mega-globalna marka

Nie byłem świadom, że ze Szwecji rozciąga się kolejna mega-korporacja na rynku growo-popkultorowym. W 2011 powstało sobie Nordic Games i Nordic Games Licensing, szybka wchłonęło słynne JoWooD (Gothic czy Industry Giant, ale też m.in. od 2002 parent company dla Ravensburger Interactive czy Fishtank Interactive). W 2013 Nordic przejął część pozostałości po bankrutującym THQ (wśród 150 tytułów było m.in. Darksiders), a w 2016 podupadające NovaLogic (firma od serii Comanche oraz Delta Force).

W 2017 Nordic Games przemieniło się w THQ Nordic Games i nie zwolniło tempa “akwizycji”. >Łupem< padały po kolei m.in. Koch Media, Coffee Stain Holding, Piranha Bytes, polskie Flying Wild Hog czy Gearbox Software. Doszło też do zmiany nazwy na Embracer Group o przychodzie sięgającym 10.603 miliardów koron.

Niemniej nie tylko rynek wideo interesował szefów firmy. W grudniu 2021 roku do portfolio trafił słynny producent planszówek, karcianek i RPGów, czyli francuskie Asmodee, założone w 1995 roku. Tak oto Embracer Group pozyskało Carcassonne czy Splendor, ale także wchodzące w skład firmy Fantasy Flight Games, Z-Man Games czy Heidelberger Spieleverlag, wreszcie polskiego Rebela.

Ale to nie koniec zakupów Nordic Games aka THQ Nordic Games aka Embracer Group, albowiem ostatni zakup (przynajmniej na dziś) to Dark Horse – firma odkupiła 80% udziałów od chińskiego Vanguard Visionary Assets. No a Dark Horse to słynne komiksy Franka Millera czy Mike’a Mignoli, czyli choćby 300, Hellboy i przeróżne odpryski, Alien i różne odpryski (jak Predator czy Batman), Buffy, Xena, Terminator czy Usagi Yojimbo. Nieco wcześniej Dark Horse stworzyło oddział growy, co oznacza, iż okazji do przeróżnych synergii widzę więcej niż mniej.

Nie powiem, szwedzkie imperium growo-popkulturowe założone i prowadzone przez Larsa Wingeforsa robi wrażenie…

holistyczny