Game Master’s Appreciation Day, czyli dzień docenienia Mistrza Gry

Tradycyjnie 4 marca obchodzony jest Game Master’s Appreciation Day – “święto” ustanowione w dniu śmierci Gary’ego Gygaksa, jednego z ojców rozrywki, którą dziś zwie się RPG. Pomysł na “święto” zrodził się jednak przed odejściem twórcy D&D…

Skromne początki

Pierwsza dwa wpisy poświęcone idei GM’S DAY4 pojawiły się w grudniu 2002 roku. Heathen72 (wcześniej Spunkrat) zaproponował na EN World message board obchodzenie dnia Mistrza Gry. Sama idea “święta” nie budziła wątpliwości żadnego z uczestników dyskusji. Kłopotem była jedynie data, choć bardzo szybko pojawiła się opcja 4 marca. Koncepcję prędko podchwycił Mark Clover z Creative Mountain Games oraz całe EN World. Z czasem w ideę zaangażowali się nie tylko gracze, ale również sklepy.

Sześć lat później, 4 marca 2008 roku, zmarł Gary Gygax. Tym sposobem Dzień Doceniania Mistrza Gry stał się jednocześnie dniem żałoby po słynnym twórcy. I dniem pamięci Gary’ego. Dniem ku jego czci…

Pierwsza dwa wpisy poświęcone idei GM’S DAY

Gary a Gen Con

Gary Gygax – taka naprawdę Ernest Gary Gygax – urodził się 27 lipca 1938 roku, a zmarł 4 marca 2008 roku. Przez wiele lat był aktywnym miłośnikiem gier bitewnych i strategicznych. To w jego domu w Lake Geneva, w Wisconsin, w 1967 roku odbył się tzw. “Gen Con 0”, który chicagowska społeczność spontanicznie zorganizowała zamiast International Federation of Wargaming (IFW), jako że ten konwent miał miejsce w odległym Malvern, w Pennsylvanii.

Plan Lake Geneva Wargames Convention 1968

Rok później Gygax wynajął Horticultural Hall, w którym około 100 osób spotkało się podczas Lake Geneva Wargames Convention. W sierpniu 1969 roku, podczas drugiego Gen Conu, Gygax spotkał Roba Kuntza oraz Dave’a Arnesona.

Tu odbył się Gen Con 1 (By Teemu08 – Own work, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=17269866)

Gen Con

Nazwa Gen Con zrodziła się jako skrót od Geneva Convention, gdyż konwent odbywał się w miejscowości Lake Geneva. Fanom gier strategicznych i bitewnych zapewne odpowiadała koincydencja z Geneva Conventions, czyli z konwencjami genewskimi (szeregiem umów z zakresu prawa międzynarodowego i pomocy humanitarnej, powstających od 22 sierpnia 1864 roku).

Aktualnie właścicielem nazwy i praw do wydarzenia o nazwie Gen Con jest Peter Adkison, który wszedł w posiadanie tych dóbr w 2002 roku. Rzecz jasna konwent wciąż się odbywa, a miały też miejsce choćby jego europejskie odsłony.

W 2019 roku Gen Con odwiedziło ok. 70 tys. osób

Gary a gry

Dziś Gary Gygax jest znany przede wszystkim jako współtwórca nowego typu gier, czyli RPG – wszystko za sprawą Dungeons & Dragons. Początki narracyjny gier fabularnych wciąż skrywają tajemnice, niemniej warto przy okazji podać kilka faktów dotyczących dzieł opracowanych przez Gary’ego.

Tak wyglądał u początku swej przygody z grami (photo Pat Killbane)

1958: Charles Swann Roberts II wydaje Gettysburg – pierwszą komercyjną symulację prawdziwych wydarzeń, która okazała się wielkim sukcesem (do 1963 roku sprzedano 140 tysięcy egzemplarzy). Tak rodzi się silny ruch hobbistyczny, do którego dołączają Gary Gygax czy Dave Arneson.

1967: Bill Speer, Gary Gygax i Scott Duncan zakładają The International Federation of Wargaming (IFW) – klub miłośników gier, który wydaje m.in. czasopisma, jako choćby Spartan z 1968, później przemianowany na International Wargamer.

1971: Alexander the Great – gra Dona Greenwooda i Gary’ego Gygaksa, która niedługo po wydaniu zyskał przydomek gry hybrydowej. Autorzy wykorzystali plansze i żetony typowe dla planszowych strategii od Avalon Hill oraz złożone reguły biorące pod uwagę morale itp. znane z bitewniaków.

1970: W fanzinie Panzerfaust ukazuje się opracowany przez Jeffa Perrena zbiór zasad rozgrywania średniowiecznych walk, który redaguje Gygax.

1971: Chainmail Gary’ego Gygaksa i Jeffa Perrena, czyli reguły rozgrywania średniowiecznych zasad (opracowanych samodzielnie i inspirowanych pomysłami Bodenstedta oraz publikowanych w fanzinie The Domesday Book) z elementem fantasy – liczącym 14 stron Fantasy SupplementChainmail przeszedł do historii, albowiem to za jego sprawą na bitewnych polach zadomowili się 20-mm hobbici i 70-mm olbrzymy, a także magia. Ponadto autorzy proponowali, by na potrzeby rozgrywania oblężeń zamków, każda figurka reprezentowała jednego żołnierza, a nie liczniejszą jednostkę.

“Słynne” Chainmail – najpierw od Guidon Games, a potem od T.S.R.

1972: Don’t Give Up The Ship – żeglarska gra bitewna autorstwa Dave’a Arnesona, Gary’ego Gygaksa oraz Mike’a Carra (to on wraz z Davem Megarrym przyjechali do domu Gygaksa, by zademonstrować mu Blackmoor oraz The Dungeons of Pasha Cada).

1974: ukazuje się Dungeons & Dragons Dave’a Arnesona oraz Gary’ego Gygaksa.

Reszta jest historią 🙂

I would like the world to remember me as the guy who really enjoyed playing games and sharing his knowledge and his fun pastimes with everybody else.

Gary Gygax

holistyczny