Tworzył klasyczne RPGi, planszówki, strategie i gry wideo. Zawdzięczamy mu m.in. Zew Cthuhlu czy Cthulhu Wars. Ale dołożył swoje trzy grosze także Dooma, Quake’a i Age of Empires. Jego przygoda ma szanse uświetnić polskie wydanie ZC. Sandy Petersen. Jedna z gwiazd na growym firmamencie..
Przy okazji notki o Gregu Staffordzie wspomniałem o Sandym. A ponieważ sama notka fajnie się przeczytała, przeto postanowiłem napisać o nim nieco więcej…
Zaczął od Mitów
Sandy Petersen urodził się 16 września 1955 roku w Saint Louis. Ukończył zoologię na Uniwersytecie Kalifornijskim w Berkeley, a na początku XXI wieku wykładał projektowanie gier na The Guildhall w Southern Methodist University.
Był wielkim wielkim fanem Mitologii Cthulhu – na dzieła Lovecrafta trafił przeglądając bibliotekę ojca, których posiadał specjalne wydanie The Dunwich Horror and other Weird Tales, przygotowane z myślą o amerykańskich żołnierzach walczących w II wojnie światowej (tzw. Armed Services Edition).W 1974 roku zainteresował się narracyjnymi grami fabularnymi – rzecz jasna za sprawą Dungeons & Dragons.
Chaosium i projekty analogowe
Jak wspominałem opowiadając o Staffordzie, Petersen zgłosił się z pomysłem na dodatek do RuneQuesta nawiązujący do słynnej lovecraftowskiej Krainy Snów. Projekt rozrósł się do postaci znanej dziś jako Zew Cthulhu, którego pierwsza odsłona ukazała się w 1981 roku.
Później publikował oraz współtworzył wiele scenariuszy i dodatków do tego systemu. Pracując dla Chaosium, został redaktorem wielu dodatków do Gloranthy (w tym słynny pudełkowy dodatek Trollpak z 1982 roku) oraz RuneQuesta i współautorem trzeciej edycji tego ostatniego w 1984 roku.
Sandy Pracował przy narracyjnej grze fabularnej West End Games pod tytułem Ghostbusters (1986 rok) oraz kooperacyjnej planszówce Arkham Horror (1987 rok, reedycja w 2005).
Skok na cyfrową wodę
Po płodnych latach w świecie analogowym, zajął się projektowaniem gier wideo. W firmie MicroProse pracował m.in. nad słynnym Sid Meier’s Pirates! i dołożył swoje trzy grosze do jeszcze słynniejszego Civilization. Pojawia się także jako jeden z autorów Sword of the Samurai, Darklands, Hyperspeed czy Lightspeed.Zafascynowany przełomowym FPSem pod tytułem Wolfenstein 3D w 1993 roku dołączył do id Software – na 10 tygodni przed premierą niezapomnianego Dooma. Czasu wystarczyło mu na opracowanie 19 poziomów do tej gry (w tym 11 samodzielnie). Potem dołożył 17 poziomów do drugiej odsłony i 7 do Quake’a. We wszystkich widać silny wpływ lovecraftowskich klimatów.
„Jego poziomy w żadnym razie nie były tak przyjemne dla oka i estetyczne jak te opracowane przez [Johna] Romero; niektórzy pracownicy Id Software uważali je po prostu za brzydkie, lecz wszyscy przyznawali, iż były niezaprzeczalnie zabawne i diabelskie”.
Masters of Doom: How Two Guys Created an Empire and Transformed Pop Culture David Kushner
Ówczesną przygodę z grami wideo kończył w Ensemble Studios, gdzie od 1997 roku pracował nad serią Age of Empires, oraz w Barking Lizards Technologies, gdzie od 2009 roku był dyrektorem kreatywnym. W pierwszym z wymienionych zasłyną częstymi postami na forum HeavenGames, w tym „Ask Sandyman”, gdzie można mu było zadawać dowolne pytania.
Filmowy mariaż
Był producentem wykonawczym niezależnego filmu The Whisperer in Darkness (2011), przez wielu uważanego za najlepszą ekranizację prozy Lovecrafta. Film był nominowany do nagród podczas dwu festiwali – m.in. Warszawskiego Międzynarodowego Festiwalu Filmowego.Wyprodukowany przez H.P. Lovecraft Historical Society Motion Pictures obraz nakręcono w stylistyce czarno-białych horrorów lat 30. XX wieku.
Crowdfundingowy powrót
W 2013 roku Sandy uruchomił zakończoną ogromnym sukcesem (3500% i 1 400 000 USD) kampanię crowdfundingową na potrzeby swojej firmy Green Eye Games (aktualnie Petersen Games) i planszówki Cthulhu Wars. Wydawnictwo rozrosło się i aktualnie oferuje kilka różnych gier, w tym polską Teomachię.
Samo Cthulhu Wars to produkcja, w której gracze sprowadzają katastrofę na świat i jako Wielcy Przedwieczni mają zniszczyć Ziemię.