Od 2021 do 2023 roku tworzyłem wkładkę One Life Left do magazynu Pixel, z którego po uzupełnieniu powstała książka Byłem geekiem w PRL-u.
Na Holistycznym dzielę się wspomnieniami z czasów minionych (20+ lat), historykami o różnych grach oraz żywotami znanych twórców.
A w dawnych czasach…
Magia i Miecz – czyli rzecz o (T)RPG:
- Cykl felietonów o odgrywaniu postaci (1998-2001)
- Cykl poświęcony wyposażeniu przeróżnych postaci: kapłana (1999), maga (1998), złodzieja (2001), górskiego wędrowcy (1999) czy kata (ten ostatni wspólnie z Darkiem Paszkowskim; 1996).
- Cykl „przygodo-opowiadań” o Signurze, Artmarze, Yossie i Shadowtearsie, który pisałem wspólne z Andrzejem Miszkurką w dawnych, zapomnianych już niemalże czasach. Historie opowiadały o eRPeGowych alter-ego członków redakcji Magii i Miecza. Nawiązywały do ówczesnych trendów w narracyjnych grach fabularnych lub po prostu pozwalały się nam „literacko zabawić”. Dziś są już chyba tylko świadectwem dawnego humoru… I do przeczytania w tym linku.
- Szkice przygód i scenariusze, jak choćby Proroctwo Nathaniela (wspólnie z A. Miszkurką), Zjadacz Grzechów, Sprawa morderstwa, Nawiedzenia, Tajemnica czarnych płyt (też z A. Miszkurką).
- Krótkie opowieści o postaciach: Fhurhii – historia młodości i rozpaczy (ED), Jean-Paul de Mousquett, Kaeagir Suwlir Aseaned – historia postaci (ED).
Nowa Magia i Miecz, czyli wciąż o TRPG:
- Wspomnienia (2014)
- Gramy po 40 część pierwsza (2014) i druga (2015)
- Porady dotyczące grania w różnych konwencjach: Bardziej science czy bardziej fiction (2015), Czy fantasy ma sens (2015) i grajmy modernistycznie (2015)
- Zarys uniwersum i kampanii toczącej się w czasie Stanu Wojennego w klimacie X-men (2015)
- Garstka porad dla graczy (2015), jak mogą pomóc Mistrzowi Gry
Polygamia / WP.pl / Gdżetomania
- Opowieść o tym, jak gry uratowały klocki Lego. I jak Minecraft to wykorzystał (2014) – tekst napisany, gdy Polygamia była jeszcze częścią gazeta.pl, więc już nawet nazwisko dziwne
- Gdzie LEGO nie może, tam Minecrafta pośle… (2014)
- Stary, wspaniały świat – rzeczywistość wirtualna przedwczoraj i dziś (2015) – i tu też to dziwne nazwisko marcindmjqtx
- Piractwo w Polsce: PRL, kasety VHS i książki (2015)
- Giełda na Grzybowskiej [cz. 1]. Warszawa stolicą piractwa? (2015)
- Giełda na Grzybowskiej [cz. 2]. Powstanie i upadek komputerowych targowisk (2015)
- Niesamowity, zapomniany język programowania (2016)
- Planszówki i nowe technologie. Jak połączyć klasyczne gry z komputerami i smartfonami? (2016)
- Wirusy komputerowe z dawnych lat: niebezpieczne dzieła sztuki (2016)
- Jak zaczynały CD Projekt, Cenega, CI Games i Techland? (2016)
- Skąd wziął się znak @? Jest starszy od komputerów! (2016)
- Co pozostanie po naszej cyfrowej cywilizacji? (2015)
Tekst o Lego i Minecrafcie trafił nawet na główną gazeta.pl, a o Loglanie na główną WP.pl
NEOplus, czyli już o grach wideo (2011):
- Po drugiej stronie lustra
- Fabuła, głupcze!
- Bezfabuła, głupcze!
- Polskie gry, głupcze!
- Patriotyzm, głupcze!
- Święto gier, głupcze!
- Wakacje, głupcze!
- Moda, panie sierżancie!
- Grywalizacja, głupcze!
- Bye Bye, Steve!
- Gdzie są ci wszyscy bohaterowie?
Gramy, czyli też grach wideo (2012-2013):
PSX Extreme, czyli również gry wideo (2014-2016)
- Zagrajmy w to jeszcze raz, panie generale! (2014)
- 3*M, czyli mody, machinima i Minecraft (2014)
- Gry rzeczywistości alternatywnej (2014)
- Rzeczywistość rozszerzona (2015)
- Polityka i gry (2015)
- Czego uczą gry (2015)
- Gry na ratunek życiu (2015)
- Gry w marketingu – marketing w grach (2015)
- Gwałcić, palić, rabować – czyli co mówią o nas gry (2015)
- Filmowy flirt gier (2015)
- Uroboros różnorodności gier (2015)
- Polska szkoła gier (2015)
- Nie chcę grać w film (2016)
- Zanim esport stał się esportem (2016)
- Growi performerzy (2016)
Gamezilla
- Krótki poradnik tworzenia materiału filmowego do gier w cyklu Jak zostać dziennikarzem growym? (2009)
Rebel Times (2015-2016)
- Gry – edukacja, rozrywka, kultura… Innymi słowy: będę przynudzał (2015)
- Stare, ale jare – matematyka z grami (2015)
- Sztuczna inteligencja na tafli (2015)
- Gry a kultura… (2015)
- Gry propagandowe (2016)
- Szacowna gra w gęś (2016)
- Hybrydy… ale nie te, o których myślicie (2016)
- Kriegsspiels w USA – kręta droga do RPGów (2016)
- Te niezwykłe paragrafówki (2016)
Inne, związane z szeroko pojętą fantastyką
Cykl felietonów napisanych do fanzinu Fantom na fali udowadniania, że fantastyka zajmuje się czymś więcej niż li tylko rozrywką:
- O Hyperionie Dana Simmonsa i jego związkach z Kirkegaardem (1999)
- O tym co łączy Nietzschego z Tarantino, a Hume’a z Lynchem (1999)
- O podróżach w czasoprzestrzeni u Zindella (1999)
- O problemie radykalnego przekładu (2000)
- O „myślę więc jestem” (2000)
- O sztucznej inteligencji (2000)
I jeszcze inne, tym razem miks (2015-2017)
Fantastyka, gry, komiksy itp., albowiem takie rzeczy opisywałem na potrzeby _magazynu.allegro.
- Niezwykła gra, która podbiła serca (2015)
- W bardzo dalekiej przyszłości i w jakiejś tam galaktyce… (2015)
- Star Wars – bez prądu! (2015)
- Zagraj ze mną dziecię moje (2015)
- Jestem agentem 007 – najlepsze gry wideo z Jamesem Bondem (2015)
- Potęga Lego (2015)
- Moda na retro (2015)
- Blade Runner i inni (2016)
- Cosplay po polsku (2016)
- Dziwak z Providence, któremu zawdzięczamy horror (2016)
- Nie tylko Władca Pierścieni (2016)
- Fenomen wściekłych ptaków (2016)
- Warto grać o trony (2016)
- Growi kolekcjonerzy (2016)
- Superbohaterowie wcale nie są zmęczeni (2016)
- Którędy na Grunwald? (2016)
- Magia kart (2016)
- One żyją (2016)
- Planszówki 2015 – w co warto zagrać? (2016)
- PRL w planszówkach (2016)
- Polski Wiking (2016)
- Mistrz grozy – i nie tylko (2016)
- Człowiek kontra maszyna kontra człowiek (2016)
- Wirtualni piłkarze – realne emocje (2016)
- Dobra eGranizacja nie jest zła! (2017)
- 10 najlepszy gier wideo o superbohaterach (2017)
- Niech klocki będą z Tobą (2017)